zaterdag 9 januari 2016

Openbaring 2

Vandaag dan toch een blogje over de Openbaring van de heerlijkheid Gods. Ook wel Epifani of Driekoningen genoemd. Het komt door mijn bezoek aan supermarkt Delhaize van vanmiddag. De koningentaart was, omdat de houdbaarheidsdatum in zicht was, voor half geld (€3,23) in de aanbieding. Dat pikt deze Nederlandse gierigaard in geldnood natuurlijk mooi even mee. Maar het concept koningentaart was mij tot op dat moment onbekend. En die onwetendheid heeft me nog bijna een stuk kies gekost.

De taart wordt gegeten tijdens het driekoningenfeest, een traditie die in Nederland al lang verloren is gegaan. Normaal wordt dat feest op 6 januari gevierd. Ik vier het wegens bovenstaande drie dagen later. Al vier ik het feest in mijn eentje, het lot moet bepalen wie zich tijdens dit feest koning mag noemen. Daarom stopt Delhaize een 'boon' in elke taart. Wie 'm in zijn taartpunt aantreft is koning. Bij mijn eerste hap in de taart was het al raak. Ik beet op, naar mij later bleek, de boon. Door Delhaize is de boon overigens vervangen door een klein bakstenen beeldje van een wijze. De rest van vandaag draag ik dus een goud kartonnen kroon (meegeleverd door de firma Delhaize). En uit mijn geluidsinstallatie schalt cantate BWV 65 van Bach, geschreven in 1724 voor dit vergeten feest (met jachthoorns en jachthobo's). Gloria in excelsis Deo!