donderdag 30 april 2009

De vergadering

Eind november van het afgelopen jaar kondigde ik het al aan, als nieuwbakken aandeelhouder in de ING Groep N.V. (of beter, certificaathouder in de Stichting ING Aandelen) zou ik op 27 april aanschuiven bij de Aandeelhoudersvergadering van de ING. Ik nam de maandagmiddag dan ook vrij en toog naar de RAI in Amsterdam. Het was een belevenis. Ik pikte anderhalf uur mee van een vergadering die de hele dag duurde. Er zaten vrijwel alleen grijze oude mannen in pak in de zaal, want die hoeven geen vrije dag te nemen om aanwezig te kunnen zijn bij zo'n happening.



Klik hier voor een kort fragment uit de aandeelhoudersvergadering (of is het toch cabaret?) waarin een teleurgestelde aandeelhouder, meneer Molenaar, zich beklaagt over het feit dat het 'meisje aan de balie bij de ING dat nergens wat van weet' op zijn verzoek klakkeloos geld van zijn ING-rekening overschreef naar zijn rekening bij de Rabobank. ING doet er te weinig aan om klanten te houden en het 'immits' van de bank te verbeteren, naar het oordeel van meneer Molenaar. Dat zou hij vroeger, in zijn garagebedrijf, toch heel anders hebben aangepakt.
De vergadering was een aaneenschakeling van dergelijke opmerkingen. De nieuwbakken bestuursvoorzitter, meneer Hommen, liet het ogenschijnlijk gelaten over zich heen komen en is vanaf dinsdag 28 april weer gewoon aan de slag gegaan om het aandelenkapitaal van de oude mannen in grijze pakken in waarde te laten stijgen. Nu is de koers van het aandeel € 7,09. Meneer Hommen, Jan, ga zo door. En bedankt nog, voor het cadeautje dat u aan de aandeelhouders liet uitreiken. Ik ben dol op Strawinsky.