zaterdag 19 juni 2010

Twee bakken

Ik mag dan een volgevreten super verwende diplomaat zijn in dit ontwikkelingsland, af en toe doe ik mijn eigen afwas. In mijn appartement ontbreekt het inderdaad aan een vaatwasser. En als dan na twee dagen zonder huishoudster de mieren in files van enkele meters af en aan beginnen te lopen over mijn aanrechtblad, dan is het tijd om in te grijpen. Het doet me terugdenken aan vroeger, thuis in Friesland, waar we ook afwasten in twee bakken. Links het schuim, rechts het hete schone water. Eerst het glaswerk, daarna de borden en het bestek. Tenslotte de vette pannen. Eerst in het sop, dan in het hete water, en dan in het afdruiprek. Vette pannen zijn hier niet aan de orde. Ik kook niet. 's Middags gaan we altijd uit eten. Meestal rijst met kip. Ik was trouwens af zonder afwasborstel. Het is één van die dingen die je hier vreemd genoeg niet in de supermarkt aantreft. Ik doe het dus maar met een schuursponsje. De glazen kunnen weer worden gevuld.