dinsdag 4 december 2012

Caribische kappers

In het Caribisch gebied naar de kapper is anders dan thuis. Ik weet niet waarom, maar het haar knippen van een blanke is blijkbaar anders dan dat van een Indiër of iemand van Afrikaanse origine. En dus gaat het onwennig, omslachtig en traag als ik aan de beurt ben.

In plaats van een bezoek aan de 'hairdresser' is dan een bezoek aan de 'barbershop' een uitkomst. Daar gaat het allemaal van een beetje dikker hout zage men planken. Coupe Militaire is daar de enige optie. Met de tondeuze. Lekker snel, voordelig en kort, ook als je blond haar hebt.

Ik ben geen militair, dus ik laat sinds de eerste kennismaking de barbershop links liggen. Met wisselend resultaat. Zo was de hairdresser in Grenada afgelopen maand zo onzeker dat hij een klein uur met hele kleine knipjes mijn haar bewerkte. Alleen langs de rand. Bovenop durfde hij niet te knippen. Hij vond het daar te dun.











De kapper in Grenada

Afgelopen weekeind ging ik weer naar mijn vertrouwde kapster Vijay in Lance Gibbs Street in Georgetown. Een vriendelijke dame. Zeggen doet ze weinig. En als ik wat vertel, over mijn ervaringen in Grenada bijvoorbeeld, dan lacht ze en humt ze en knipt ze rustig door. Maar bovenop niet te kort, want daar wordt het te dun. 













In Brussel, de stad van het islamitische kerstboom terrorisme zullen ze het niet geloven, maar mijn Guyanese kapster is een moslima en heeft haar hele zaak vol gehangen met kerstballen en takken. Er staat zelfs een klein kerstboompje.