zaterdag 2 december 2017

Brussel heeft Carisma

In 1997, heel lang geleden dus, zat de autohandel in Nederland in het slop. Mitsubishi maakte in het Limburgse Born het model Carisma. De Nederlander vond het geen charismatische wagen.

Maar dat veranderde door een innovatieve reclamecampagne. Mitsubishi selecteerde 80 adressen in Nederland. Als de bewoner van die woning de Carisma paginagrote advertentie voor zijn raam had geplakt, won ie de auto. In mijn herinnering hing heel Nederland vol met Carisma reclame. En het werd bovendien druk bij Mitsubishi. De verkopen schoten dat jaar met 137 procent omhoog tot 7815 autos.

Vandaag zit Brussel in het slop, maar het krabbelt langzaam op na de aanslagen op vliegveld en metro van maart vorig jaar. Een grote campagne moet de aantrekkelijkheid van de stad verder vergroten. Gisteren zat er een geplastificeerde A4 raamposter in mijn brievenbus. “Fier op Brussel? Zeg het met een raamposter!”. En ja hoor, Digitale Menno heeft ‘m voor het raam geplakt, want wat een klote stad het in menig opzicht ook is, I’m sprout to be Brussels”. Brussel heeft Carisma. Kom naar die stad.