zaterdag 19 augustus 2023

Blogjes over de Utrechtse singel

Utrecht is sinds 1122 een stad, en had vanaf toen een stadswal en later een stadsmuur, en een singel rondom. De muren en verdedigingswerken zijn vrijwel allemaal afgebroken, evenals de stadspoorten. De stadswal is vanaf 1830 veranderd in een park, het Zocherpark, dat vrijwel langs de gehele singel is aangelegd. Een flink stuk singel werd in de jaren '70 veranderd in snelweg, maar sinds 2020 kan je weer in een bootje de hele stad rond. Ik ga over dat singelgebied bloggen. Dat is te volgen via www.instagram.com/utrechtsesingel 

Hieronder een voorbeeld van zo'n blogje:

De snelheidsduivels op hun elektrische fietsen zijn een gevaar op de weg. Op de toegangswegen naar de binnenstad staan daarom deze borden. De maximum snelheid bedraagt hier 10 kilometer per uur.
Was het maar zo. Ze negeren het bord en jakkeren met 25 kilometer per uur, met gevaar voor eigen leven en dat van anderen de klinkers uit onze prachtige straten. Dit verkeersbord is niet langer geldig. Het stond rond 1900 op alle toegangswegen van de binnenstad, zoals ook hier nu nog op de Abstederbrug. Op de achtergrond het begin van de Nieuwe Gracht. De elektrische fiets bestond in 1900 nog niet, en het exemplaar dat met louter spierkracht werd voortgedreven moest eigenlijk zijn intrede ook nog doen. Deze maximumsnelheid gold voor het paard. Matige draf. Maar verkeersregels en verkeersborden waren in die tijd nog niet aan de Utrechter besteed. Het duurde zelfs nog tot 1915 voordat de Utrechtse gemeenteraad besloot dat je rechts moest rijden. En toen de fiets op grotere schaal zijn intrede deed, zelfs zonder batterij, was 10 km per uur niet meer handhaafbaar en werd het verkeersbord afgeschaft. Het gemeentebestuur zou herinvoering serieus moeten overwegen....