zaterdag 16 mei 2009

Tweeslachtig gevoel

Ik heb een iPhone gekocht. Mooi apparaat. Leuke speledingetje. Goed voor mijn imago ook hoop ik, hip, modern, bij de tijd. Maar ergens achter in mijn hoofd zegt een stemmetje dat ik iets heb gekocht dat ik helemaal niet nodig heb. Dertig euro per maand voor een tweede mobiele telefoon. En ik zit al zo veel uren nutteloze dingen te doen achter mijn pc. Ik kan vanaf nu overal mijn emails en de rest van de wereld checken. Een boek lezen, daar is geen tijd meer voor.....
Dat schuldgevoel werd nog verder versterkt toen ik donderdagavond, direct na De Aankoop het NRC op mijn deurmat zag liggen. Bos: tijd dringt voor straf op hebzucht stond er op de voorpagina. Gelukkig ging het over de volgevreten bankdirecteuren en niet over de hebzucht van de man in de straat. Die moet zelfs wat hebzuchtiger worden, zo begreep ik gisteren van het CBS. Consumenten besteedden in het eerste kwartaal van dit jaar 2,4 procent minder dan een jaar geleden. Vooral ook aan elektronica. De Nederlandse economie zit in een recordkrimp. Alleen hebzucht kan ons redden. Volg mijn voorbeeld; koop!