zondag 18 oktober 2009

Het kan nog

Vanmiddag ben ik met H. foto's van Robert Capa wezen bekijken in het fotomuseum van Rotterdam. Ik heb er geen verstand van, maar volgens mij zaten er wel een paar aardige kiekjes tussen. O nee, kiekjes is het goede woord niet. Het waren oorlogsfoto's. Na afloop hadden we nog precies negen seconden voor de museumwinkel. Ze sloten om vijf uur. Ik had aan negen seconden genoeg om een prachtig boek te kopen met de titel "50 photographers you should know". Ze staan er allemaal in. Kertész, Stiglitz, Sander, Lartigue, Lange, Evans, Doisneau, Cartier-Bresson, Capa, Avedon, Davidson en Salgado, om er maar een paar te noemen. Menno Digitaal stond er niet in. Maar ik blijf hoop houden. Sebastião Salgado moest ook eerst Economie studeren en bij een ministerie werken voor hij er op dertigjarige leeftijd achter kwam dat ie zich full time op de fotografie moest storten. Onderweg van de museumwinkel naar McDonalds heb ik nog een paar kiekjes gemaakt. Ze zullen nooit een album halen, laat staan een boek met grootmeesters. Maar ik ben dr blij mee.