zondag 1 augustus 2010

Emancipatie

Morgen ben ik vrij omdat het vandaag Dag van de Emancipatie is. Op 1 augustus 1834 werd de slavernij in Guyana afgeschaft. De slaven werden eerst nog wel even verplicht om circa vijf jaar onbetaald stage te lopen bij hun baas, maar daarna waren ze (formeel tenminste) echt vrij. Er zijn flinke bedragen uitbetaald aan de eigenaren van de slaven die met de nieuwe wet hun eigendom verloren. De Britse regering harkte maar liefst 40% van haar eigen jaarlijkse budget bijeen ter compensatie. Desalniettemin vieren de Guyanezen van Afrikaanse origine dit weekend dus een feestje. Het begon voor mij vrijdagavond met "A Night of African Culture" in het National Cultural Centre. Ik had een spijkerbroek aan. Dat valt buiten de kledingvoorschriften. Maar ik ben blank, dus mocht ik toch naar binnen. Het is me nog steeds een raadsel waarom blanken met meer egards worden behandeld dan de lokale bevolking. Ik moest wel achterin de zaal gaan zitten. We kregen Afrikaanse dans, muziek, poëzie en modecultuur voorgeschoteld. Na twee uur was de eerste helft van het toch ietwat amateuristische programma afgelopen en zijn we richting bar vertrokken.

Gisteravond waren er festiviteiten in de stad. Lezingen op het pleintje voor het parlementsgebouw en een tocht met kaarsen van het parlement naar het plein van de revolutie.


Vrouw in Afrikaanse klederdracht bij het monument ter herinnering aan de slavenopstand

Ter afsluiting hebben we daarna een bezoek gebracht aan een death metal concert in de Butcher's Pool Bar.


De band speelt linksachter in de hoek. The crowd is going wild.

Vandaag worden de festiviteiten voortgezet met een braderie in het Nationale Park. Zal mij benieuwen. Maar eerst gaan we effe zwemmen.