donderdag 26 mei 2011

Onafhankelijk

Afgelopen nacht, precies om twaalf uur, werd ik wakker van een enorm kabaal. Doffe dreunen die het huis deden trillen. In mijn straat ging daardoor het alarm van verschillende auto's af. Was de revolutie uitgebroken? Ik dacht het maar een fractie van een seconde, totdat ik me herinnerde wat mijn buurman me gisteren vertelde. In het kader van Independence Day zou er een vuurwerk worden ontstoken in het Nationale Park. Het spektakel duurde niet lang, een minuut of drie. Net genoeg om onder mijn muskietennet vandaan te kruipen, mijn camera te zoeken, het raam te openen en een fotootje te maken.



Vandaag precies 45 jaar geleden werd British Guiana onafhankelijk Guyana. Het zou nog tot 23 februari 1970 duren, voordat de naam van het land werd veranderd in de huidige naam: Coƶperatieve republiek Guyana. De toenmalige premier Burnham had economische en politieke redenen voor die naamsverandering. Zijn regering stelde dat de natuurlijke hulpbronnen van het land tot die tijd werden gecontroleerd door buitenlandse kapitalisten. De inrichting van het land als cooperatie zou de beste weg zijn richting ontwikkeling. De gelegenheid werd ook aangegrepen om de binding met het Brits koninkrijk te verbreken. Niet langer de Britse koningin, maar een president werd ceremonieel staatshoofd. De eerste president was een Guyanees van Chinese komaf, Raymond Arthur Chung. Vanaf 1980 was het presidentschap niet langer ceremonieel en nam dictator Burnham de touwtjes in handen als president, tot zijn dood in 1985.