zondag 16 oktober 2011

Lombard en Water Street

Afgelopen week is in de haven van Kingston op Jamaica 13 kilo cocaïne gevonden in de MV Vega Azurit, een containerschip dat onderweg was van Guyana naar de Verenigde Staten. Dat was niet voor het eerst. De boot werd eerder dit jaar, in mei, ook al eens in Jamaica betrapt met 123 kilo van hetzelfde spul aan boord, ook geladen in mijn woonplaats. Afgelopen augustus bracht de douane van Kingston 65 kilo aan land, door hetzelfde schip uit Suriname opgehaald.

Het wordt door niemand ontkend, drugshandel via Guyana neemt toe. Er rijden steeds meer patsers in dure wagens door Georgetown, er verrijzen meer grote huizen en in de lokale bars zie ik steeds vaker te flitsende types flessen dure whiskey bestellen.

Ik mag dan in Georgetown wonen, de drugshandel blijft een vervanmijnbedshow. En dat wil ik graag zo houden. Toch ben ik gisteren eens een beetje op onderzoek uit gegaan. Waar ging het goedje aan boord van de MV Vega Azurit? Inderdaad, in de haven van Georgetown. De haven mag zich dan vrijwel middenin de stad bevinden (ten noorden en zuiden van de Stabroek markt) ik kom er nooit. Wat heb ik er ook te zoeken? Het is een guur stukje Georgetown, aantrekkingsplek voor gespuis en schorriemorrie. Mijn tripje door de haven heeft tamelijk nietszeggende foto's opgeleverd van de vijf containerhavens van Georgetown.

De klokkentoren van de Stabroek markt, met op de voorgrond een oude taxi


Lombard street


Misschien wel de grootste containerhaven van Guyana,
Guyana National Shipping Corporation (GNSC)
in Lombard Street


GNSC vanaf de rivier Demerara


Guyana National Industrial Corporation (GNIC) in Lombard Street


Demerara Shipping Co Ltd in Water Street


Muneshwers Limited in Water Street


Donkere wolken boven John Fernandes Ltd in Water Street
Hier vertrok afgelopen week de drugsboot