donderdag 21 januari 2016

De wond're wereld van de treinkaartjes

Vraag niet waarom, maar vanochtend om kwart voor acht meldde ik mij op het station van Roosendaal voor een treinreis naar Brussel. De vriendelijke heer aan het loket adviseerde me om het treinkaartje niet bij hem aan te schaffen, maar gebruik te maken van de kaartautomaten in de hal. Dat is €3,50 goedkoper. "En de kaartjes in de Belgische kaartautomaat zijn nog een beetje goedkoper dan in de Nederlandse automaat", voegde hij daar terloops aan toe. Ik begaf mij dus naar de centrale hal van het station waar zich inderdaad kaartautomaten van de NS en van de NMBS bevinden. Omdat de trein een half uurtje was vertraagd (het was immers een beetje mistig), had ik ruim de tijd om een grondige prijsvergelijking uit te voeren. En wie schetst mijn verbazing, de enkele reis Roosendaal-Brussel kost bij de vrienden van de Nederlandse Spoorwegen €20. Hetzelfde kaartje uit de Belgische automaat kost slechts €13. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.