donderdag 14 januari 2016

Over het weer

Als ik voor mijn werk iemand bel die ik ken, dan begint zo’n gesprek meestal met wat small talk. Over een recente ontmoeting, over de situatie thuis. Als er niets te melden valt, of als we elkaar eigenlijk niet goed genoeg kennen voor zo’n gesprekje, dan gaat het vaak over het weer. “Hoe is het weer in York?”, “Schijnt de zon nog een beetje in Zagreb?”, “Hier heeft het gisteren geijzeld”.

Omdat ik geen echte inspiratie heb voor een blogje, pas ik nu dezelfde truc toe. Ik wil vandaag ook hier het weer maar eens aanstippen. Ik weet niet hoe het bij u is, maar in Brussel is de Indian Summer nu toch ook echt voorbij. Het wordt handschoenenweer. En het regent en waait. Toen ik vanochtend mijn huis uit stapte, ik stond op de drempel van de voordeur, in de beschutting van de gevel, kwam ik tot de ontdekking dat het geen wandelweer was. Het regende flink. Op twee meter van mijn voordeur stond mijn auto. Het is tegen mijn ‘principes’ om voor dat suffe stukje de auto te nemen. Maar nu het zo hard regende… Even later zat ik in de wagen. Onder het genot van de muziek van radiozender Studio Brussel reed ik door de plenzende regen naar kantoor. Te voet duurt het ongeveer 20 minuten. Met de auto ruim twee keer zo lang. Maar ik heb onderweg wel wat opgestoken. Het weer voorspellen is geen sinecure. De omroeper van Studio Brussel bewees het. “Het weer van vandaag: nu is het nog droog, maar in de loop van de ochtend is er kans op een bui”. Van het weerbericht van deze zender trek ik me voorlopig niets meer aan. En ik volg mijn principes morgen weer. Weer of geen weer, te voet naar kantoor.

Een Belgische kasseistrook bij nacht na de regen