zondag 31 augustus 2008

Van Abbe

Ik ben dit weekeinde in het Van Abbemuseum in Eindhoven geweest. Het werk dat de meeste indruk op me maakte was de film Pietà van Erzsébet Baerveldt. Pietà (Italiaans voor Piëta) is in de kunst een uitbeelding van de gestorven Jezus, in de armen van Maria. Het beroemdste voorbeeld is een beeld van Michelangelo dat staat in de Sint Pieter in Rome. De film die ik zag, vijftien minuten lang, laat een vrouw zien die zich op een grijs betonnen binnenplaatsje ontfermt over een dood lichaam, een soort grote grijs-witte gipsen etalagepop, dat aanvankelijk op een tafel ligt. De grauwe achtergrond en de treurige achtergrondmuziek (van Claudio Gizzi, uit de film Blood for Dracula van Andy Warhol) maken het een indrukwekkend maar treurig geheel. Ik zou bijna zeggen, ga er even voor naar Eindhoven. Maar dat heeft geen zin. Vanaf morgen ligt de video weer in het depot van het museum.

Ik heb geen illustratie bij bovenstaande film. Dan maar een foto van een ander kunstwerk, dat ik ook zag in het Van Abbemuseum. Een ronddraaiende constructie van RVS in de spotlight. Het heeft wel wat van de lamp die ik thuis heb staan van de kunstenaar G.A. uit De K.