maandag 13 juli 2009

Drugsgebruikers

Afgelopen weekeinde heb ik niets meegemaakt om over te bloggen. Omdat ik mijn vaste lezersschare niet nog een week wil laten wachten op een bijdrage, besloot ik onderweg naar huis dat ik vandaag maar eens schrijf over wat er in de krant staat.

Vandaag staan er twee verhalen over drugsgebruikers op de voorpagina. Twee heel verschillende verhalen. Aan gebruiker Simon Vinkenoog worden de meeste woorden vuil gemaakt. Er staat een foto van de man naast, met een sticky. Ik ken hem niet. Op zijn naam na tot dit weekeinde eigenlijk nooit wat van of over deze dode interim dichter des vaderlands gelezen. De grondlegger van de orale poëzie was ie, volgens de kenners. Behalve gebruiker ook voorvechter van de legalisering van psychedelica.

De tweede gebruiker op de voorpagina heeft niet op legalisering van de drugs gewacht. Vlak onder het artikel over de dood van Vinkenoog meldt het NRC het voorlopige einde van de carrière van de Lord of the Rings. Effe snel een lijntje, vlak voor het NK. Voor de fun, zo zei hij zelf. Voor de "experience" zou Vinkenoog hebben gezegd. Deelname aan de Olympische Spelen in 2012 lijkt hiermee voor turner Yuri van Gelder versnoven. Heeft het goedje de man zo in zijn macht dat hij er zijn sport voor opzij zet? Vreemd spul.