vrijdag 5 maart 2010

Phagwa

In mijn vorige blogbericht had ik het al aangekondigd, ik zou u nog wat nader inlichten over Phagwa, het van oorsprong Hindoeïstische feest dat ik afgelopen maandag vierde. Een lentefeest om de overwinning van het goede op het kwade te vieren, van het recht op het onrecht. In Guyana is het een nationale feestdag en dus ging de delegatie van de EU op slot. Een collega heeft Hindoe vrienden. Daar vierden we Phagwa. We aten er curry, dronken rum en wodka, dansten op keiharde muziek en bovenal smeerden we elkaar in met gekleurd poeder en bekogelden we elkaar met water. Dit is het resultaat. Terug thuis heb ik tijden onder de douche gestaan om de zooi van mijn kop te krijgen. Het groen op mijn linker wenkbrauw was het meest venijnig. Na een kleine week is de kleur er bijna helemaal af. Het t-shirt beschouw ik als verloren.... Volgend jaar offer ik graag weer een t-shirt.


Voor Phagwa (in mijn huiskamer)


Tijdens Phagwa (op de feestlocatie)