donderdag 16 december 2010

Het Nationaal Archief


Als nieuwbakken lid werd ik uitgenodigd voor de kerstactiviteit van de Guyana Heritage Society; een excursie naar het Nationaal Archief. Samen met zo´n 20 society-genoten luisterde ik naar een praatje van de archivaris, kreeg ik een rondleiding door het gebouw, keek ik naar een antiek filmpje over lokale indianen, at ik enkele snacks en dronk ik een alcoholische kokosdrank. Zelf zou ik een slechte archivaris zijn. Ik bewaar bijvoorbeeld vrijwel alle emails die ik ontvang en verstuur. Met een dergelijk beleid zou het niet al te ruim behuisde archief hier allang uit zijn voegen zijn gebarsten. Niet dat het archief in een goede staat is. OK, volgens de kenners heeft het archief een paar juweeltjes in haar bezit. Maar helaas gaat het instituut gebukt onder een enorme hoeveelheid achterstallig werk. Een uitbreiding is hard nodig, en hier en daar moet nog een kastje netjes worden ingeruimd. Dat mag blijken uit de foto van de eerste de beste kast die ik voor mijn lens kreeg. Maar het was een leuk uitstapje. Het heeft me enthousiast gemaakt om meer over Guyana te weten te komen. Mijn lidmaatschap van de society heb ik meteen verlengd tot eind 2011 (kosten €3,75).