dinsdag 4 juni 2013

Fyra-debacle stuwt zorgkosten op


Eigenlijk had ik dit bericht liever getypt vanuit de Fyra, maar ik hoef u niet uit te leggen waarom dat er vandaag niet in zat. De Tweede Kamer gaat dat doen met een lijvig rapport over het debacle, nadat ze haar parlementaire enquête heeft afgerond (waarschijnlijk met een flinke vertraging).

Ik stapte dus in Brussel in de trein naar Essen. Geen probleem. Ik heb de tijd. Ik stel me in op een langere reistijd en vlij me rustig, met De Standaard, neer in een stille coupé. De krant heeft vandaag een gratis bijlage.

In Nederland heet het meestal ‘Vergrijzing’. De positivo’s willen nog wel eens spreken van ‘Verzilvering’. Maar in de bijlage van de Vlaamse kwaliteitskrant heten het ‘De Gouden Jaren’.  Het is geen kwaliteitsbijlage overigens. De redactionele stukken prijzen aan wat ook in de advertenties wordt aangeboden, ter vervolmaking van de oude dag. Zo moeten we allemaal aan de Omega 3 en 6, de zogenaamde poly-onverzadigde vetten. Totdat Unilever een paar jaar gelegen begon te verkondigen dat het in haar margarine zat, wist ik van het bestaan van dit wonderstofje niet af. Maar volgens deze themabijlage voor de oudere jongere kunnen we dus niet meer zonder. Het is goed voor het hart, voor het zenuwstelsel, voor vermindering van het risico van zichtverlies op oudere leeftijd. Bovendien oefent Omega 3 een positieve invloed uit op ons gemoed. Minder kwalen, minder naar de dokter. Omega 3 drukt dus ook de zorgkosten. Bovendien zit er een voordeelcoupon voor extra goedkope Omega 3-tabletten bij de krant. We hebben dus dubbel mazzel vandaag.

We naderen Antwerpen Centraal. Ik vraag of ik hier, of pas in Essen moet overstappen op de trein naar Roosendaal. “Beter in Antwerpen, dan kunt u op het station nog even wat eten of drinken”, adviseert de conducteur Goed idee. Bij Frituur Centraal bestel ik een verse friet met zure mayonaise. Zonder Omega 3 en erg ongezond. In de hogesnelheidstrein waren we deze ongezonde eettent keihard voorbij gejakkerd. Ik hoop dat de Tweede Kamer de gezondheidseffecten van een overstap in Antwerpen ook even meeneemt in haar enquête over de Fyra-teleurstelling.