donderdag 24 maart 2011

Qik (10)

Mijn vaste lunchpartner A. heeft het niet zo op Qik Serve, op de hoek van Camp Street en South Road. Maanden geleden schoven we er eens aan voor de lunch, en wat hem betreft was dat meteen de laatste keer. Omdat ik vandaag tijdens het lunchuur zat te vergaderen, at ik niet gezamenlijk met A., maar alleen. Een prima gelegenheid om voor dit blogproject nog eens een bezoek te brengen aan de zaak.


Qik is onderdeel van een keten. Er zijn twee vestigingen in Georgetown. Eén op Main Street (ongeveer tegenover New Thriving) en dus één op Camp Street, op loopafstand van mijn kantoor. Buiten de hoofdstad staat er ook een Qik Serve in New Amsterdam. De keten is onderdeel van Banks D.I.H., in de volksmond Banks. Ze zijn vooral bekend van het bier dat ze produceren (Banks Beer en Banks Premium Beer), maar ze zijn ook de producent van Coca Cola in Guyana en van rum (D’Aguiar’s XM), van drinkwater, brood en koekjes. Daarnaast hebben ze dus een paar restaurants. Ze importeren van alles en nog wat (bijvoorbeeld melk, vruchtensap en Absolut Wodka). Bovendien hebben ze een meerderheidsbelang in een commerciële bank (nee, die bank heet niet Banks maar Citizens' Bank). Met andere woorden; Banks D.I.H. is het grootste bedrijf in Guyana. De oprichter van een belangrijk onderdeel van het conglomeraat is de Portugese Guyanees d’Aguiar. Ik ga me nog eens wat verder in die man verdiepen. Het was niet alleen de eerste serieuze industrieel in Guyana, hij bezat ook een krant en speelde een belangrijke rol in de politiek van Guyana van de jaren zestig, direct na de onafhankelijkheid.

Sorry, ik wijd uit. Ik zou het over een lunchgelegenheid hebben. Qik Serve dus. Ook deze zaak heeft erg veel weg van een snackbar. Het is niet het troetelkindje van de firma Banks. De tent is smerig en vervallen en ronduit ongezellig. Het personeel kan duidelijk aan klantvriendelijkheid winnen (of is dat te ambitieus gedacht?). Het eten is er niettemin best aardig. Ik was laat, dus de keus was beperkt. Ik nam cookup met kip en een gefrituurd visje. Lekker pittig. Als ik een zaak niet helemaal vertrouw, wat de hygiëne betreft, en dat gebeurt me hier nog al eens, dan neem ik er een colaatje bij (Coca Cola van Banks). Geen last van maag en darmen gehad vanmiddag. Misschien kom ik nog wel eens terug.

Ambiance: 4
Keuken: 7
Service: 4
Prijs: 7