donderdag 23 mei 2013

Als er iets tussenin komt te staan (of te hangen)


Bovenaan de voetbalpagina van de door mij zeer frequent gefrequenteerde nieuwssite www.nu.nl stond vanochtend reclame van Lilly, de grote pillendraaier uit Indianapolis, vooral bekend van Prozac. Jaarlijkse omzet ruim 22 miljard dollar per jaar. Nou ja, reclame. Via de banner informeert Lilly sportminnaars in Nederland over erectieproblemen. De firma brengt toevallig wel ook een middel op de markt tegen het euvel: Cialis. Op de Amerikaanse site staat het in heldere taal (want daar mag dat): "With a tablet a day, you can be ready anytime the moment is right". De boodschap op Nederlandse site is meer omfloerst, maar feitelijk hetzelfde: "Als er iets tussenin komt te staan, praat er dan met uw arts over."

Volgens Nederlandse en Europese wetgeving mag geen reclame worden gemaakt voor geneesmiddelen die "uitsluitend op recept ter hand mogen worden gesteld". Formeel wordt hier geen reclame gemaakt voor een geneesmiddel. Maar de goede verstaander heeft het natuurlijk al lang in de gaten. Iedereen met erectieproblemen weet dat ie ermee naar een dokter kan. Dat Lilly ons dat nogmaals op het hart drukt, doet het enkel en alleen om ons ervan te vergewissen dat de firma een pilletje heeft tegen het probleem. Heeft de premiebetaler nog mazzel dat dit specifieke middel niet door het collectief wordt betaald.