zondag 26 mei 2013

Lady Gaga in de stiltecoupé

Sinds een paar dagen geniet ik van de geneugten van Spotify. Het is een computerprogramma dat via het internet toegang geeft tot vreselijk veel muziek. Ik kende het programma al een tijdje, maar werd belemmerd in het gebruik. In Guyana is deze mega jukebox niet beschikbaar. Tot afgelopen woensdag tapte ik in Brussel de internetverbinding van een buurman af. Het was te traag voor Spotify. Mijn wereld veranderde pas echt toen een vriend me afgelopen week zijn inlogcode voor een hotspot leende. Sindsdien draait Spotify hier dat het een lieve lust is. Ik vind er allerlei deuntjes die ik nog niet kende, maar geniet ook van mooie plaatjes die ik al eerder hoorde. 

Sinds Spotify zit ik nog beter in mijn vel. Zouden we wellicht met muziek de stijgende ziektekosten onder controle kunnen krijgen? Omdat snel internet niet alleen toegang geeft tot muziek, maar ook antwoorden geeft op al mijn vragen, ben ik meteen maar even aan het surfen geslagen. Ik heb een prachtig artikeltje uit 1918 gevonden, van Eva Augusta Vescelius, een muziektherapeut uit New York. En ja hoor! Muziek is goed voor de gezondheid, en leidt dus tot  lagere ziektekosten.

Het bewijs was destijds al niet van vandaag of gisteren. Pythagoreërs (de volgelingen van Pythagoras) beweerden volgens Vescelius al dat muziek in A en B majeur het meeste genezingspotentieel had. Dus wat mij betreft laten we voortaan muziek in A majeur (bijvoorbeeld Franz Schubert's Forellenkwintet) en B majeur (bijvoorbeeld Born this way van Lady Gaga), in het kader van de zorgkostenbeperking, het beste door alle bussen en treinen schallen (ook in de stiltecoupés). Vooral omdat Goethe het al zei: 'Het effect van muziek zit 'm niet in zijn nieuwigheid, maar wordt juist versterkt wanneer we er beter bekend mee raken". Veel dezelfde muziek draaien dus.

Muziek in F mineur (bijvoorbeeld het vierde jaargetijde, de winter, van Vivaldi) zouden we daarentegen juist niet meer moeten draaien buiten de palliatieve opvang. Volgens Schumann was F mineur de meest trieste toon. Hij associeerde het met de dood. Ten slotte, als laatste beleidsmaatregel, niet gespeend van eigenbelang, stel ik voor dat de Spotify Premium variant (altijd en overal muziek voor €9,99 per maand) wordt opgenomen in het basis zorgverzekeringspakket.