donderdag 16 mei 2013

Lage ziektelast



Ik heb er geen slapeloze nachten van hoor. En ik hoop dat de Minister van VWS er ook geen oog minder om dichtdoet. Maar die afspraak uit het Regeerakkoord, om voor €1,5 miljard zorg uit het pakket te snijden aan behandelingen met een ‘beperkte ziektelast’? Dat is me nogal een kluifje.

Gelukkig hoeft de Minister het niet helemaal alleen te verzinnen. Vandaag stuurde ze een ‘technische rapportage’ van het CVZ naar de Kamer. Een lijstje met aandoeningen met een beperkte ziektelast. Twintig aandoeningen. Financieel beslag €1,7 miljard. Bedankt CVZ. Bezuiniging uitgewerkt, Minister klaar, zou je denken. 

Maar wat staat er dan in dat lijstje? Hartfalen (...). Nou vooruit, de matige variant ervan. Urineweginfecties. Ernstig tandverlies. Gehoorstoornissen. Zweren van de 12-vingerige darm…

De enige aandoening in het lijstje van het CVZ waarvan ik me zou kunnen voorstellen dat ie uit de aanspraken wordt geschrapt, is urine incontinentie. De andere variant van incontinentie stond om onduidelijke redenen niet in het lijstje. Pampers vallen buiten de Zvw. Waarom dan de TENAs er wel in? Opbrengst €250 miljoen. Nog €1,25 miljard te gaan. Sterkte Minister.

Ook het CBS gooide er vanochtend een persbericht uit. Nee, ze hadden geen nieuws. De zorgkosten zijn in 2012 gestegen. Totale uitgaven €93 miljard. Dan is een pakketbeperking met €1,5 miljard opeens eigenlijk niet eens meer zo'n heel erg reusachtig bedrag.

Moe van al het zorgkostennieuws ontvluchtte ik mijn appartement. Even geen zorg. Onderweg naar de wasserette, kocht ik de Volkskrant. Op de voorpagina. Weer die verdomde zorgkosten. Ik lees het tenminste tussen de regels. Als het aan de KNMG ligt, mag de Minister een extra stijging van de zorgkosten gaan inboeken. Beperk de euthanasie op dementerenden. Betekent dat extra ombuigen op de aandoeningen met een beperkte ziektelast? Of kunnen we dat betalen uit de meevaller in de AWBZ. Pagina 9 in dezelfde Volkskrant meldt immers: “Met een automatische stofzuiger bespaar je op de huishoudhulp en op de thuiszorg”. Gelukkig, ook nog positief zorgkostennieuws vandaag.




















De zorgkosten domineerden mijn dag. Zelfs als ik in de wasserette even naar buiten kijk, word ik eraan herinnerd.